BJ Baartmans, ‘muzikale driepoot’
Met meer dan 25 jaar podiumervaring in binnen en buitenland, een discografie van 8 prima gewaardeerde albums op eigen titel en een veelvoud daarvan als sessiegitarist/producer op z'n conto is BJ Baartmans een niet meer weg te denken naam in de Nederlandse roots- en popscene.
Deze maand kwamen we terecht bij BJ Baartmans voor een interview.
Het lezen van de man zijn website is al interessant genoeg, maar een gesprek met hem levert helemaal leuke verhalen en anekdotes op.
Op de vraag hoelang hij al met Duesenberg bekend was, vertelde hij dat een vriend van hem Duesenbergs importeerde en dat hij het klankbord was. Hij mocht de gitaren uitproberen en van commentaar voorzien.
Dus de Duesenberg kent voor hem weinig geheimen.
Zelf speelt hij op een groene Starplayer, wat volgens hem de beste Duesenberg is. Hoewel daar gelijk bij vermeld wordt dat een Carl Carlton ook een leuke gitaar is.
Over zijn eigen muzikale escapades kan hij ook smeuïg vertellen.
Zijn muzikale leven bestaat eigenlijk uit drie poten: produceren, vertolken van eigen muziek en spelen met anderen. Alle drie poten zijn hem ook even lief.
‘Het opent je ogen en oren als je met andere mensen speelt.'
Je verrijkt jezelf door op verschillende manieren met muziek bezig te zijn.
Zo is hij onder andere te horen in de Ketterse Fanfare, waarin ook cabaretier en muzikant André Manuel speelt. In deze band worden nummers vertolkt uit het euvre van André Manuel, maar worden er ook nieuwe nummers gemaakt. De band legt momenteel de laatste hand aan de cd die eind april klaar moet zijn. Daarmee worden dan ook de clubs en kroegen bezocht.
Verder speelt hij in de JW Roy Band en is hij actief met Songwriters United.
Daar waar hij bij de Ketterse Fanfare rauwe muziek maakt, maakt hij met de JW Roy Band meer ingetogener en romantische rootsmuziek.
Vooral de verscheidenheid in stijlen, het spelen van eigen muziek en produceren zorgen ervoor dat BJ eigenlijk een tevreden man is.
Na 25 jaar hard pezen in de muziekscene kan hij eindelijk zeggen dat hij op zijn plaats is.
Een eigenzinnig mens met een luisterend oor en een duidelijke mening.
Zijn invloeden haalt hij uit de jaren 30, 40 en 50. Zijn stijl is dan ook erg georienteerd op mensen als Robert Johnson, Scotty Moore en Wes Montgomery . Zijn spel is erg terug naar de basis, beetje jazzy qua timing en nootkeuze. Ook heeft hij zich, door omstandigheden gedwongen, meer toegelegd op slidegitaar spelen. Hoewel hij altijd al slidegitaar speelde, is hij zich hier meer in gaan bekwamen nadat hij zijn arm gebroken had en een half jaar niet kon spelen. Hij merkte dat het spelen van sommige akkoorden hem meer moeite kostte, omdat hij minder kracht en spreiding in zijn vingers had.
Omdat slidegitaar een goed alternatief was, heeft hij zich daar meer op toegelegd.
Bij het produceren van muziek voor anderen, meestal solisten, wordt hij vaak gevraagd om een partij in te spelen. Hij omschrijft zichzelf meer als een bandgitarist, dan als een sologitarist. Door zijn werk als producer heeft hij geleerd te luisteren naar het geheel en niet alleen zijn eigen aandeel op waarde te schatten.
Al met al een veelzijdig mens, met een duidelijke visie.
www.bjbaartmans.com
www.myspace.com/andremanuelendekettersefanfare